torsdag, maj 25, 2006

Mormors Banankaka

Mormors Banankaka är väldigt bra att göra om man har bananer som har börjat bli bruna hemma.

Ingredienser
1 ägg
1,5 dl socker
2 övermogna bananer
4 msk mjölk
0,5 dl smält smör
2,25 dl vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

100 g mörk blockchoklad

Mosa bananerna, blanda med mjölken.

Hacka blockchokladen. Jag brukar blanda små och lite större bitar. Blanda ner i bananblandningen.

Vispa ägg och socker. Rör ned mjölet, bikarbonaten, bakpulvret och vaniljsockret.
Blanda ner det smälta smöret. Du har nu en kakdeg.
Tillsätt bananblandningen.

Häll smeten i en bröad form.

Grädda på 175 grader i ca 45 minuter.

1 kommentar:

Unknown sa...

Min mormor brukade göra kakor för mig när jag var mycket liten. Jag minns fortfarande smaken av att cookies. hon var experter på att göra pannkakor som var alltför läckra alltför äta dem alla.